Waar het fout gaat. Hoe het beter kan

Talentgericht werven van vrijwilligers

Bij het werven van vrijwilligers moet minder gedacht worden in vacatures. Ontdek het talent van je mensen! Kijk hoe ze met dat talent iets kunnen betekenen voor je organisatie. In dit praktijkvoorbeeld laat ik zien hoe het vaak mis gaat. En hoe het beter kan.

Er is een vacature. Daar wordt een naam bij gezocht.

Hij/zij wordt gevraagd. De persoon blijkt niet te willen.

De kerkrentmeesters hebben een vacature voor een kerkrentmeester. Op de vergadering wordt gebrainstormd over geschikte kandidaten. ‘Frits Gruyters zou dat wel kunnen. Hij heeft zijn zaak anderhalf jaar geleden gesloten. Ik hoorde laatst van iemand dat hij het eigenlijk nog steeds niet gewend is en dat hij geen hobby’s heeft. Hij is natuurlijk goed met cijfers.’

Al snel is de conclusie ‘dat we hem maar moeten vragen.’

De voorzitter van de kerkrentmeesters zit binnen een week aan de koffie bij Frits Gruyters.

Frits zucht na de vraag. Ach man, hij was juist zo blij dat-ie van die cijfers af was. De laatste jaren in de winkel waren hem steeds meer gaan tegenstaan . Hij moest meer en meer rekenen om de zaak boven water te houden. Een goede medewerker heeft hij zelfs ontslagen omdat hij het financieel niet meer rond kreeg. Die cijfers werden steeds meer een obsessie. Dat hij het pand goed kon verkopen is nog zijn redding geweest. Gelukkig is dat achter de rug! Dus nee, kerkrentmeester gaat hij echt niet worden.

Jammer Frits, het beste! Teleurgesteld gaat de voorzitter naar huis.

Hoe het beter kan.

Hoe Frits wel van waarde wordt

Waar het fout gaat.

Er is een vacature. Daar wordt iemand bij gezocht. Hij/zij wordt gevraagd. De persoon blijkt niet te willen.

Kennelijk maken de zoekers een inschattingsfout. Ze nemen aan dat iemand de functie wel kan en wil uitvoeren. Da’s dus een aanname. Met aannames ga je haast altijd de mist in! Neem dat maar van mij aan. 😉

In dit geval ook weer. Frits is de cijfers zat. Hij is er nog gefrustreerd van. Nu wordt hij uitgerekend gevraagd voor de cijferaars van de kerk!

Hoe kan het dan beter? Waarom ga je niet eens gewoon met Frits praten? Wat zou hij zelf willen? Ontdek zijn talent.

Had je het gesprek anders ingestoken dan had je er een enthousiaste vrijwilliger bij gehad! Hoe? Zonder vacature! Wanneer je eerst eens had gevraagd hoe het met Frits ging. Hij had zijn verhaal kunnen doen. Dan had hij ook verteld van die cijfers waar hij gek van werd. En waarom hij zijn winkel moest sluiten. Een paar vragen verder weet je nog meer.

Die cijfers, dat gereken mist hij niet. Wat hij wel mist: zijn klanten. Dat gesprekje met die man die dagelijks zijn krantje kocht. De kletspraat over het weer. Maar ook de serieuzere gesprekken die hij had met mensen die hij al jaren kende. Dan ging het opeens wél ergens over. Dan liet iemand zich even in zijn ziel kijken. Dan had hij het gevoel dat hij iets betekende voor die ander, alleen maar door te luisteren. Tja.

Ik hoef je niet te vertellen dat we hier tegenover iemand zitten die misschien wel heel goed gaat worden in bezoekwerk!

Dat is heel simpel bereikt door open het gesprek in te gaan. Vragen te stellen. Belangstelling te tonen voor de mens tegenover je.

Zo simpel is het dus. En in vaktermen heet het ‘talentgericht werven’. En lijkt het ingewikkeld. 😉

PS

Nu vraag je je misschien af. Mooi verhaal. Maar hiermee heb ik nog geen nieuwe kerkrentmeester!? Dan wordt het eens tijd om het gesprek aan te gaan. Bel me gerust!