Mensen zijn onbetrouwbaar. Choqueer ze: Wees anders!

Maak eens het verschil door niet onbetrouwbaar te zijn. Klanten choqueer je ermee. Ze zijn het gewoon niet meer gewend. En daardoor blijf jij hen bij.

Iedereen heeft weleens een boek uitgeleend en het nooit meer teruggezien. En je naam stond er nog wel in. Je had nog een hoekje uit het kaft gescheurd. Je had er nog bij verteld dat het zoveel waarde voor je heeft en je het daarom graag…
Ga je met een groep op stap, tijd afgesproken, zijn er altijd mensen die een kwartier later zijn. Ze laten de rest gewoon wachten!
Heb jij weleens geld uitgeleend? Teruggekregen?
Ik heb weleens een klusjesman gehad, die was er gewoon niet!

Dat mensen onbetrouwbaar zijn kunnen ze ook niet helpen.

Mensen zijn onbetrouwbaar. Dat is geen kwestie van schuld. We nemen ons echt het beste voor. Maar het lukt niet altijd. Er komt weleens wat tussen. Je hebt het nooit 100% in de hand. Dat heeft iedereen weleens en sommigen wat meer.
Dat weten we ook wel van elkaar. Maar omdat we toch vaak afhankelijk zijn van elkaar maken we nog steeds nieuwe afspraken.
En wordt de afspraak verzet, oké. Dan zuchten we even.
Wordt het vergeten: Dat kan gebeuren.
Hoor je een smoes aan de andere kant van lijn: Vooruit. We zijn allemaal weleens onbetrouwbaar, toch?

Een afspraak nakomen lijkt niet meer vanzelfsprekend

Ik belde laatst een loodgieter. Mijn kraan lekte. Klusje van niks natuurlijk, maar ik kan het zelf niet verhelpen. Bijna gênant om daar voor te moeten bellen. Weinig lucratief voor zo’n kerel ook.
‘O, dat is vervelend, zo voor het weekend.’ zei-ie.
‘Hij druppelt maar een beetje, het kan volgende week ook wel…’ zei ik bescheiden.
Hij leek me niet te horen. ‘Even kijken hoor, ik ben hier nog even bezig, als ik nou eens tussendoor om 2 uur langskom, kan dat?’
Daar stond hij, op de afgesproken tijd. Ik was verrast. Hij was er! Niet bijzonder eigenlijk, want het was afgesproken. Maar toch! Juist omdat het voor anderen niet logisch is een afspraak na te komen onderscheid deze man door er wel te zijn. Voor een lekkende kraan, klusje van niks.
Als ik eens iets echts heb ga ik hem ook weer bellen!

Choqueer!

Kortom: Je kunt mensen choqueren door afspraken te maken die je nakomt. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Daardoor blijf je in de herinnering van je klanten. Want, tja, die anderen komen soms helemaal niet.
Ondernemen is niet altijd zo moeilijk…