Weet meteen te boeien. Zorg dat je niet direct weggeklikt wordt.

Een APK voor je website is echt geen luxe!

Nieuwe website-opmaak

Een APK voor je website. Het is niet verplicht. 😉 Maar wel slim om te laten doen.

Als organisatie moet je online te vinden zijn. Logisch. Maar áls ze je dan vinden, wat zien ze dan? Spreekt dat in één keer aan? Of klikken ze weg? Het is eigenlijk net als winkelen in de ouderwetse winkelstraat. Boeit de etalage? Dan ga je even binnen kijken! Zo niet; loop je door.

Boeit jouw online etalage nog wel? Of toont het wat stoffig? Heb je een stoffig gedateerd bedrijf dan kun je je website zo laten. Anders is het tijd voor een APK door een betrokken buitenstaander.

In dit artikel geef ik een concreet voorbeeld hoe ik de website van Zorgboerderij De Lovenhof weer door de keuring kreeg.

Een APK voor je website. Ik zou het niet verplicht willen stellen. 😉

maar het is wel slim het te laten doen.

Een website die er zo uit ziet vinden mensen niet aantrekkelijk of uitnodigend.

Met een oude website-opmaak denkt je klant, dat je bedrijf ook niet van deze tijd is.

De vraag | Het probleem

Zorgboerderij De Lovenhof is toe aan een nieuwe website. Er is iets misgegaan. Door wat onhandige veranderingen en aanpassingen komt de website van 15 jaar terug weer in beeld!

Toen was hun eerste website online gegaan. Een paar jaar terug werd deze vervangen door een andere website via weebly. Die website voldeed niet. Toen maakten de eigenaren zelf een website via hun KPN hosting. Het opmaken van deze site was niet zo gebruiksvriendelijk. Het zag er ook niet zo mooi uit als ze wilden.

Die verschillende websites blijken nu allemaal nog online te staan! Wanneer je de zorgboerderij zoekt kun je zomaar op de oudste website terecht komen. Of op de nieuwere! Dat punt moet als eerste opgelost.

Ook moet de website aantrekkelijker worden. Een uitnodigend visitekaartje. Met een duidelijk verhaal over de zorgboerderij.

Tijd dus voor een APK door een betrokken buitenstaander.

De vraag om een nieuwe website heeft een technische en een creatieve kant

hij moet vindbaar zijn, lekker om naar te kijken en inhoudelijk juist.

Informatie verzamelen | Pay-off

Aan tafel op de boerderij vraag ik alles over het bedrijf. Zorgboerderij De Lovenhof onderscheid zich van andere zorgboerderijen door een vrijere aanpak. Waar anderen werken met een klassikale aanpak werkt De Lovenhof meer individueel. Peter en Edith bieden hun gasten allerlei mogelijkheden van inspanning en ontspanning aan. Er ligt geen druk om iets te presteren. Natuurlijk wordt er ‘ongemerkt’ wel gewerkt aan de doelen uit het zorgplan dat iedere gast meekrijgt. Niets moet, veel mag. De nadruk ligt op ontspanning. Dit alles laten ze ontstaan vanuit de vaste structuur van de dag.

De informatie uit het gesprek laat ik op mij inwerken.

Als zorgboerderij hoeven ze geen ingewikkelde website te hebben. Hun markt is niet zo groot. Het aantal mensen dat een zorgboerderij zoekt is beperkt. Daarbij heeft De Lovenhof maar plek voor hooguit 50 gasten. Toch is het belangrijk dat ze voor hún doelgroep goed te vinden zijn.

Op weg van Hoek naar huis ontstaan de eerste ideeën al. Waar hun zorgboerderij zich in onderscheidt moet ik in de eerste zinnen al duidelijk te maken. Dat is hun branding. Als lezer kun je dan meteen bepalen of dát de aanpak is die je zoekt. Zo niet, dan kun je meteen weg. Spreekt het je aan – en dat moet de tekst doen! – dan lees je verder.

Daarom bedenk ik een pay-off. Dat is een korte, pakkende omschrijving waarmee je zegt waar je bedrijf voor staat.

Zorgboerderij De Lovenhof
Vrijheid Blijheid binnen de structuur van ons boerenerf.

De PAY-OFF: Zorgboerderij De Lovenhof

Vrijheid Blijheid binnen de structuur van ons boerenerf.

Grote foto’s vertellen het verhaal en laten je de ruimte van de omgeving beleven

Sfeer van boerderij bepaald vormgeving website

De Lovenhof ligt echt in de boerenbuiten, zoals dat heet. Midden tussen de landerijen. Wanneer je de weg naar de boerderij aflegt, krijg je een beetje het gevoel bij het eind van de wereld te komen. Rust. Ruimte. Natuur. De wijde blik.

Voor de lay-out van de site kies ik dus ook voor die ruime blik. Grote brede foto’s. Net als de horizon die je rond de boerderij ziet. Die foto’s laten je meebeleven wat er gebeurt. Da’s al meteen een deel van het verhaal.

De teksten zijn makkelijk leesbaar. Voldoende witruimte zorgt voor overzicht.

De Lovenhof is nu weer online vindbaar. Met een uitnodigend verhaal op een overzichtelijke website.

En jij?

Heb je ook een website die aan een APK toe is? Of weet je het niet zeker? Laat mij er eens naar kijken.