Klanten zijn soms net mensen

Volgens Martin Gaus willen honden maar 1 ding en dat bestaat uit 3 letters: MEE! Als je je schoenen aantrekt staat-ie al te kwispelstaarten en te springen bij de voordeur. Als hij dan toch niet mee mag, spreekt uit zijn lichaamstaal zijn intense teleurstelling. Honden zijn best makkelijk te begrijpen.

Waren klanten maar als honden! Dan zag je meteen wat ze wilden. Helaas, klanten zijn net mensen. Het is niet altijd duidelijk wat ze willen. Ja, ze willen tevreden gesteld worden, maar wat je daarvoor precies moet doen is bij elke klant weer anders. Als verkoper ben je er nog niet met het standaardpakket of die ene verschrikkelijk mooie aanbieding. De ene klant is de andere niet. Er zit dus niks anders op telkens maar te vragen. Wat kan ik voor je doen? Wat verwacht je van mij? En doorvragen: zijn er dan nog meer dingen die ik kan doen? Wanneer zou je echt helemaal tevreden zijn over mijn prestatie? Eigenlijk kun je niet genoeg vragen. Vergeet dan ook niet te luisteren. Veel verkopers hebben de perfecte luisterhouding getraind, maar hebben ze het echt begrepen(?)

Als je hebt begrepen wat de klant wil hoef je dat ‘alleen’ nog maar te doen. Mijn tip: Doe dan nog één stapje meer dan hij verwacht. Omdat je precies weet wat de klant van je verwacht weet je precies welke stap dat is. Doe je dat, dan kun je niet meer stuk.

Klanten houden daarvan, om net iets meer te krijgen dan ze verwacht hadden. Komt-ie nog eens terug. Met misschien een nog mooiere opdracht. Of – ook mooi – hij verteld het door! Het zijn net mensen.