branding

Kijk eens door de ogen van je klant

Het is een goed idee om een ander eens naar je bedrijf te laten kijken. Een buitenstaander. Hoe ziet-ie jou? Hoe kom je over? Waar denkt-ie aan als-ie naar je kijkt? Daar komt een hoop info uit. Het kan je een andere kijk geven op de branding van je bedrijf.

Kijk eens door de ogen van je – potentiële – klant. Dan voorkom je misschien de ruis bij je klant. Dit voorbeeld gaat over een bedrijf dat mij lichte verwarring bezorgde:
Langs de A58 bij Bergen op Zoom. De garage van Zeebra Tours. Ik zie een reclamebord. Met hun logo: een pinguïn.
Ik denk: Wat doet die pinguïn daar? En: Zeebra met dubbel e, is dat de naam van de eigenaar?
Ik zeg dit later tegen mijn zoon. Hij vertelt mij dat hij die 2 ees eerst ook zo gek vond. Maar laatst hoorde hij toevallig dat Zeebra de samentrekking is van Zeeland en Brabant.

Oké, daar was ik nou nooit opgekomen. Hij had er toen ook om moeten lachen: Als het verwijst naar Brabant dan zou je bra toch met een hoofdletter schrijven? Weet je dan toevallig ook meer over die pinguïn? vroeg ik. Zoiets laat me dan niet los. Pinguïns en zebra’s komen elkaar zelden tegen. In Zeeland en Brabant zie je er weinig. Ik mis de link. En nog eens wat anders: wat heeft het allemaal eigenlijk met touringcars te maken?
Wij zijn er niet uitgekomen. Op hun site zag ik bij die pinguïn een groen en rood golfje boven elkaar staan. Ik associeer dat met de nationale kleuren van Italië. Daar kun je ook met de bus naar toe, dat dan weer wel. Maar ze deden toch Zeeland en Brabant?

Het zou best kunnen dat ze er bij Pinguïntours, sorry Zeebratours, niet wakker van liggen. De zaken gaan goed, de opdrachten stromen binnen. Aan de andere kant kun je je afvragen of je boodschap wellicht iets duidelijker moet zijn voor de argeloze voorbijganger die jou nog niet kent.
Kijk als ondernemer eens in de spiegel. Of laat een ander – mij bijvoorbeeld ? – eens onbevooroordeeld naar je bedrijf kijken.
Of is dit iets waar jij je niet druk over hoeft te maken? De naam Douwe Egberts heeft toch ook niets met koffie te maken en iedereen kent het? En wie stoort zich eraan dat Van der Valk een toekan als logo heeft? In dat geval: gefeliciteerd!