Hoe een website wordt bedacht en ontwikkeld

Het was een beetje kille bedoening, die website. Heel anders dan het gevoel dat een optreden van het gospelkoor bij je los maakt. Dat moest anders kunnen. ’n Mooie opdracht!

Het ontwerp uit 2004

Gospelkoor ‘Or Tamim is sinds 2004 online. Dit was inmiddels te zien aan het uiterlijk van de website. Ik mocht de nieuwe website bedenken en ontwikkelen. Het leek mij een goed idee om uit te laten komen waaróm zij zingen. Het enthousiasme en de passie die zíj bij een optreden laten voelen aan de luisteraars wil ik ook laten voelen aan de bezoekers van de site.
Van een zakelijke benadering naar een benadering uit gevoel. Van “Wij zijn ‘Or Tamim en wij zingen sinds…” naar “Met onze muziek willen wij ons gevoel en de betekenis van ons geloof graag met je delen.”

Duidelijke opdracht

Het bestuur van ‘Or Tamim wist natuurlijk zelf ook waarom ze een nieuwe site wilde:
– Actuelere informatie in een actuelere omgeving.
– Eenvoudig; heel veel informatie hebben we niet. Houdt het simpel.
– Een betere indruk geven van het repertoire.
– Een inloggedeelte voor leden. Hierop vinden leden interne informatie, foto’s en zangpartijen, die thuis geoefend kunnen worden.
– Makkelijker zelf te beheren. Het verouderde systeem was niet zo gebruikersvriendelijk.

Aan het werk dus! Vanuit de opdracht en mijn eigen gedachten en associaties ontstond de nieuwe look.

Zingen uit het hart

Als ik ‘Or Tamim hoor en zie zingen, zie ik daar geen mensen die een liedje zingen, maar mensen die een gevoel vertolken. Ze zingen over een geloof dat hen zelf persoonlijk raakt. Daarin willen zij hun luisteraars meenemen. Ze zingen uit het hart. Dat vind ik een conclusie – een vlag die de lading dekt – mooi om de site groot mee te openen.

Bij binnenkomst op de site zie je meteen dat gevoel voor ‘Or Tamim belangrijk is.

Koor in beweging

‘Or Tamim is een groep mensen waarvan elk op hun eigen manier hun geloof beleeft. Die persoonlijke beleving zie je aan de manier hoe ze zich elk afzonderlijk uiten als ze zingen. Toch zijn ze in hun eigenheid een natuurlijk deel van het geheel. Verschillende gelovigen met gospels zingen als grote gemene deler. Een koor dat bewogen is en in beweging.
Door een filmfragment op de homepage te zetten laat ik die beweging zien. Je krijgt dan meteen de sfeer van het koor te pakken. Dat komt zelfs beter over zónder geluid!

Het gaat over mensen

Ik ben altijd nieuwsgierig naar mensen. Waarom doen ze? Wat vinden ze? Wat geloven ze of niet? Ik ben daar de enige niet in.
Een site over een gospelkoor moet natuurlijk informeren. Maar moet vooral óók over mensen gaan. Wat beweegt de mensen die daar zingen? Dat interesseert jou toch ook het meeste? En het aardige is dat die mensen van dat koor dat ook willen vertellen. Dat is namelijk het waarom van ‘Or Tamim: het verhaal delen en (laten) voelen wat dat met je doet. Uit het kennismakingsgesprek bleek dat het dáár ook vaak over gaat bij repetities; wat betekent die tekst voor jou, probeer dat vanuit je gevoel over te brengen. We hebben daarom een paar koorleden gevraagd naar hun motivatie. Je krijgt daarmee een indruk wat voor mensen bij ‘Or Tamim zingen en waarom. De tekst die de kern vormt van hun motivatie staat op een foto van het koor, met de focus op hen – als deel van het geheel.

Waarom zing je bij ‘Or Tamim? Die motivatie willen ze graag met je delen!

Heldere vormgeving

Voor de vormgeving vind ik beeld belangrijk. Paginavullende beelden bepalen de sfeer en vertellen je al een groot gedeelte van het verhaal. De korte teksten ga je als vanzelf lezen. Scrollend door de pagina krijg je een overzicht van wat het koor is en doet, klikkend kun je dieper de informatie in.

Betere vindbaarheid

Gemeenten die overwegen ‘Or Tamim uit te nodigen willen eerst weten wat het repertoire is van het gospelkoor. Daarom kun je de liederen gemakkelijk terugvinden, op titel, maar ook op soort lied.
Die liedteksten zijn ook terug te vinden voor een breder publiek die daar via zoekmachines naar zoekt. Zo komen meer mensen in aanraking met het gospelkoor. Ze lezen wellicht verder, beluisteren muziekfragmenten, kopen misschien zelfs een CD met het lied dat ze zochten. Of ze komen een keer luisteren. In ieder geval scoort de site beter in vindbaarheid, door zijn opzet en door de hogere bezoekfrequentie. Het is altijd gunstig om zo in beeld te zijn en te blijven. Je weet nooit wat voor uitnodigingen dit nog kan opleveren!

Wanneer je een liedtekst zoekt kun je zomaar bij ‘Or Tamim terecht komen…

Eerste reacties positief!

“Zo’n website heb ik nog nooit gezien! Mooi!”, zei iemand over de vormgeving van ortamim.nl.
“Gaaf die ‘waarom zingen wij’ pagina!”
“Ik heb de twee themadiensten doorgelezen. Heel mooi! Mooie toegankelijke site ook! Complimenten.” schreef iemand die het koor uitnodigde om een dienst te verzorgen.
“Klasse Cornelis! En het werkt super met de liederen zo. Hartelijk dank voor dit kunstwerk!”

Ik ben blij met het resultaat. Het is mooi om een idee uit te werken en vorm te geven, pakkende teksten te schrijven en een boodschap over te brengen in woord en beeld. Nog mooier is het wanneer de gebruikers ook enthousiast zijn over hun nieuwe ‘visitekaartje’ en zichzelf er in herkennen!

Er staat een site die opvalt in het koorlandschap: Uitnodigend. Warm. Passend bij ‘Or Tamim; een gospelkoor van geïnspireerde mensen.

Bekijk hier de site van Gospelkoor ‘Or Tamim

Wil je ook een website die uitgaat van het waarom van jou, je organisatie, vereniging of bedrijf? Leuk!
Laten we dan eens aan de praat raken…