ondertekende offerte verkoop

Een ondertekende offerte is een koopbon!

Zet je jouw handtekening onder een offerte, dan is dat daarmee een koopbon geworden. Een heleboel klanten beseffen dat niet. Zelfs ondernemers hebben dat niet altijd in de gaten.

OFFERTE + HANDTEKENING = KOOPBON

‘Wanneer kunnen we de bestelling tegels afleveren?’ De klant weet van niks. We hebben wel een offerte laten maken, maar we hebben nog niets besteld!

Een medewerker van een uitvaartonderneming komt langs om te kijken of de dekking van de uitvaartverzekering nog wel voldoende is om de wensen rond de uitvaart te kunnen bekostigen. Een oude verzekering houdt vaak geen rekening met de kosten van nu. Op een formulier worden de wensen opgeschreven. Nadat alles besproken is vraagt de medewerker het formulier te ondertekenen. Ter bevestiging. Binnen een week ligt die bevestiging van gemaakte afspraken op de mat, inclusief kostenplaatje. Het verschuldigde bedrag wordt maandelijks afgeschreven.

‘Mag ik de offerte meenemen?’ vraagt een klant, ‘Dan kan ik er thuis nog eens naar kijken.’ ‘Natuurlijk, wilt u dan hier even tekenen?’

Een offerte is een vrijblijvende prijsopgave. Zet je er een handtekening onder dan is het ‘gewoon’ een koopbon – een opdracht – geworden. Ook al staat er bovenaan het papier ‘offerte’. De handtekening bevestigd dat de klant de bovengenoemde zaken wil afnemen. Dit is juridisch helemaal correct. Een offerte is alleen een offerte – dus vrijblijvend – wanneer er géén handtekening van de klant onder staat.

NOEM EENS ÉÉN REDEN OM EEN VRIJBLIJVENDE PRIJSOPGAVE TE WILLEN ONDERTEKENEN…

Goed om te weten als je klant bent. Dit is ook leuk om te weten als je ondernemer bent! Het in een onbewaakt ogenblik laten ondertekenen van een offerte betekent dat je er weer een klant bij hebt! Of dit een tevreden klant is en of je dit moet willen, laat ik aan jou over.

Waarom doen verkopers dit eigenlijk!

Verkopers staan dikwijls onder grote druk om te presteren. Omzet is belangrijk. Targets moeten gehaald worden. De concurrentie is groot. De klant beslist niet meer even. En: komt de klant nog wel terug om zaken met je te doen? Vaak verzinnen bedrijven en verkopers dan maar een list. Dan maar gekozen voor het kortetermijnresultaat. Ik denk dat de slimmere ondernemer kiest voor de kunst van klantenbinding en betrouwbaarheid. Dat vraagt iets meer denkwerk en een doordachte aanpak. Hoe dat werkt hoef je gelukkig niet alleen uit te vinden. Bijkomende voordelen van zo’n aanpak: je kunt iedereen – ook na een paar jaar – nog recht in de ogen kijken. En: je weet nog wat je geweten is.